آموزش سئو: اهمیت Navigation – قسمت چهارم

آموزش سئو: بهبود ساختارهای URL – قسمت سوم
دسامبر 22, 2016
آموزش سئو: اهمیت کیفیت محتوا و خدمات- قسمت پنجم
دسامبر 22, 2016

آموزش سئو: اهمیت Navigation – قسمت چهارم

آموزش سئو: اهمیت Navigation - قسمت چهارمReviewed by Admin on Dec 22Rating: 5.0
برگرفته از Google Webmaster Help Forum
چگونه وبسایت خود را برای موتور جستجوی گوگل بهینه سازی کنیم ؟(قسمت چهارم)- اهمیت Navigation در سایت
سایت خود را به گونه ای سازماندهی کنید که هدایت شدن (Navigation) در آن آسان باشد
Navigation برای موتورهای جستجو بسیار مهم است

 

Navigation  یک وب سایت به بازدید کنندگان کمک می کند که به سرعت محتوایی که به دنبال آن هستند را پیدا کنند. همچنین به موتورهای جستجو کمک می کند که درک کنند چه محتوایی از نظر وب مستر ها دارای اهمیت است. اگر چه نتایج جستجوی گوگل بر اساس کل صفحات ارائه می شوند، اما گوگل همچنین دوست دارد بداند یک صفحه در مقایسه با کل سایت شما چه نقشی بازی می کند.
Navigation سایت خود را بر اساس صفحه اصلی (homepage) طرح ریزی کنید
تمام سایت ها یک homepage یا “root” page دارند، که معمولا صفحه دارای بیشترین بازدید در سایت است و نقطه آغاز Navigation برای بسیاری از بازدید کنندگان می باشد. مگر در مواردی که سایت شما تنها تعداد انگشت شماری صفحه دارد، شما باید در این مورد که چگونه بازدید کنندگان را از یک صفحه کلی (root page) به یک صفحه حاوی محتوای خاص تر هدایت کنید، فکر کنید. آیا شما صفحات کافی درباره یک موضوع خاص دارید که ایجاد یک صفحه توصیف کننده این صفحات مرتبط را توجیه کند (به عنوان مثال صفحه اصلی -> لیست موضوعات مرتبط -> موضوع خاص)؟ آیا شما صدها محصول مختلف دارید که نیاز است تحت طبقه بندی ها و صفحات  متعدد دسته بندی شوند؟
اطمینان حاصل کنید که کاربران به راحتی از “لیست راهنمای موقعیت” (breadcrumb lists) استفاده می کنند
لیست راهنمای موقعیت، یک ردیف از لینک های داخلی در بالا و یا پایین صفحه است که به بازدید کنندگان اجازه می دهد به سرعت به بخش قبلی و یا صفحه اصلی بازگردند (۱). بسیاری از این راهنماها یک صفحه بسیار کلی (معمولا صفحه اصلی) را به عنوان اولین لینک سمت چپ دارند و بخش های خاص تر را در سمت راست لیست می کنند.
 
navigation is so important
این احتمال را بدهید که بخشی از
URL حذف شود

تصور کنید چه اتفاقی می افتد زمانی که یک کاربر بخشی از URL شما را حذف می کند – برخی از کاربران ممکن است به شیوه های عجیب در سایت شما navigate کنند و شما باید این امر را پیش بینی کنید. به عنوان مثال، به جای استفاده از لینک راهنمای موقعیت در صفحه، یک کاربر ممکن است به امید پیدا کردن مطالب کلی تر، بخشی از URL را رها کند. او ممکن است به آدرس زیر مراجعه کند

http://www.brandonsbaseballcards.com/news/۲۰۱۰/upcoming-baseball-card-shows.htm
اما پس از آن آدرس زیر را در مرورگر خود وارد کند
http://www.brandonsbaseballcards.com/news/۲۰۱۰
با این فکر که این لینک همه اخبار ۲۰۱۰ را نشان می دهد (۲). آیا وب سایت شما آماده است تا محتوا را در این وضعیت نشان دهد ؟ یا اینکه ارور ۴۰۴ (page not found error) را به کاربر نشان می دهد؟ در صورت رفتن تا سطح دایرکتوری به http://www.brandonsbaseballcards.com/news   چطور؟

اهمیت navigation

دو نقشه سایت (sitemaps) را آماده کنید: یکی برای کاربران و یکی برای موتورهای جستجو
نقشه سایت (با حروف کوچک) یک صفحه ساده در سایت شما است که ساختار وب سایت شما را نمایش می دهد، و معمولا شامل فهرست سلسله مراتبی از صفحات سایت شما است. چنانچه بازدید کنندگان در پیدا کردن صفحات سایت شما مشکل داشته باشند ممکن است به این صفحه مراجعه کنند. موتورهای جستجو نیز به این صفحه مراجعه می کنند، از صفحات سایت شما بازدید خواهند کرد و این امر عمدتا به این منظور است که گوگل به عنوان یک بازدیدکننده انسانی وارد سایت شما شود.
یک فایل نقشه سایت XML (با حروف بزرگ) ، که شما می توانید از طریق Google’s Webmaster Tools سابمیت کنید، باعث می شود گوگل آسان تر صفحات سایت شما را پیدا کند. همچنین استفاده از یک فایل نقشه سایت، روشی است (هر چند تضمین شده نیست) که به گوگل بگویید که شما کدام نسخه یک URL را به عنوان نسخه استاندارد ترجیح می دهید ( به عنوان مثال http://brandonsbaseballcards.com یا http: // www.brandonsbaseballcards.com). گوگل به شما کمک می کند تا یک open source Sitemap Generator Script ایجاد کنید و به این ترتیب می توانید یک فایل نقشه سایت برای وب سایت خود ایجاد کنید. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در مورد نقشه سایت، Webmaster Help Center  ، راهنمای مفیدی را برای فایل های نقشه سایت برای شما فراهم کرده است.
بهینه سازی برای گوگل- نقشه سایت
بهترین شیوه ها

یک سلسله مراتب با جریان طبیعی ایجاد کنید
تا آنجا که امکان دارد این امر را برای کاربر آسان کنید که از یک محتوای کلی به محتوای خاص تری که به دنبال آن است هدایت شود. صفحات navigation را اضافه کنید زمانی که این کار منطقی به نظر می رسد و به طور موثر در ساختار لینک های داخلی شما عمل می کند.
نکته:
  • از ایجاد شبکه پیچیده ای از لینک های navigation اجتناب کنید، به عنوان مثال هر صفحه را در سایت به صفحه دیگر لینک نکنید
  • از  Slicing (قطعه قطعه کردن) و dicing (کوچک کردن) بیش از حد مطالب خود، خودداری کنید (به طور مثال بیست کلیک نیاز نداشته باشد)
بیشتر از متن برای Navigation استفاده کنید
کنترل navigation از یک صفحه به صفحه دیگر در سایت شما از طریق لینک های متنی، خزیدن و درک کردن سایت شما را برای موتورهای جستجو آسان تر می کند. بسیاری از کاربران نیز این شیوه را بیش از روش های دیگر ترجیح می دهند، به ویژه در برخی از دستگاه ها که ممکن است فلش و یا جاوا اسکریپت را هندل نکند.

نکته:
  • از داشتن یک navigation که به طور کامل بر اساس منوهای کشویی، تصاویر، و یا انیمیشن ها می باشد اجتناب کنید
– بسیاری از موتورهای جستجو، و نه همه آنها، می توانند چنین لینک هایی را در یک سایت کشف کنند، اما اگر یک کاربر بتواند به تمام صفحات در یک سایت از طریق لینک های متنی عادی دسترسی پیدا کند، این امر دسترسی به سایت شما را بهبود می بخشد.
قرار دادن یک صفحه نقشه سایت HTML در سایت شما و استفاده از یک فایل نقشه سایت XML
صفحه نقشه سایت ساده با لینک هایی به تمام صفحات و یا مهم ترین صفحات (چنانچه شما صدها یا هزاران صفحه دارید) در سایت شما می تواند مفید باشد. ایجاد یک فایل نقشه سایت XML برای سایت شما کمک می کند اطمینان حاصل کنید که موتورهای جستجو صفحات سایت شما را پیدا کنند.
نکته:
  • اجازه ندهید صفحه نقشه سایت HTML شما همراه با لینک های خراب، قدیمی و تاریخ گذشته شود
  • از ایجاد یک نقشه سایت HTML که به سادگی صفحات را بدون سازماندهی آنها، لیست می کنند، برای مثال از طریق موضوع،اجتناب کنید.
یک صفحه ۴۰۴ مفید داشته باشید
کاربران گاهی اوقات به یک صفحه که در سایت شما موجود نیست، وارد می شوند، یا از طریق یک لینک خراب و یا تایپ اشتباه در URL. داشتن یک custom ۴۰۴ page  که کاربران را به صفحه قبلی در سایت شما هدایت کند می تواند تا حد زیادی تجربه خوبی برای کاربر ایجاد کند. صفحه ۴۰۴ شما بهتر است یک لینک به root page  شما داشته باشد و همچنین می تواند لینک هایی به مطالب محبوب و یا مرتبط در سایت شما را فراهم کند. گوگل یک  ۴۰۴ widget  ارائه می دهد که شما می توانید در صفحه ۴۰۴ خود جاسازی کنید تا به صورت خودکار آن را با بسیاری از ویژگی های مفید ارائه دهد. شما همچنین می توانید از Google Webmaster Tools برای پیدا کردن منابعی که باعث ارور های “not found” می شوند، استفاده کنید.
نکته:
  • اجازه ندهید صفحات ۴۰۴ شما در موتورهای جستجو ایندکس شوند (مطمئن شوید که وب سرور شما از نظر ارائه ۴۰۴ HTTP status code ،به هنگام موجود نبودن صفحات درخواست شده،  پیکربندی (configure) شود) .
  • از ارائه تنها یک پیام مبهم مانند “Not found”،”۴۰۴”، و یا no ۴۰۴ page اجتناب کنید
  • از یک طراحی برای صفحات ۴۰۴ خود که سازگار با بقیه سایت شما نمی باشند، استفاده نکنید
تهیه و ترجمه توسط تیم آموزشی اوستا هاست

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *